Et ekstra skoleår ændrede alt for Abdallah
04. februar 2020 Abdallah Tarbouche hævede sit karaktergennemsnit til næsten det dobbelte med et år i 10. klasse. Nu er han i gang med sit første år på hf på Mulernes Legatskole.Abdallah Tarbouche fra Bøgeparken blev erklæret ikke-uddannelsesparat og tog 10. klasse på 10 Syd i Blangstedgård. Det var et lærerigt år - både fagligt og socialt, som gjorde ham klar til hf på Mulernes Legatskole.
Min familie har altid ønsket, at jeg får en høj uddannelse, og jeg har altid haft et mål om en studentereksamen. Så i 8. og 9. klasse på H.C. Andersen Skolen gik jeg og tænkte, at jeg ville fuldføre folkeskolen med et godt resultat og så fortsætte i gymnasiet. Men desværre gik det ikke sådan. Jeg blev erklæret ikke-uddannelsesparat og skulle i 10. klasse for at forbedre mine karakterer. Det kom til at ændre mit liv.
LÆS OGSÅ: Forældre skal vejlede om uddannelse
For at være ærlig var jeg ikke så glad for at gå i skole. Jeg gav generelt hurtigt op og var på en måde genert. Jeg sagde ikke så meget i timerne og havde det svært med fremlæggelser og den slags. Jeg var selvfølgelig skuffet over ikke at være uddannelsesparat. Men da jeg så karaktererne fra min afgangseksamen, kunne jeg godt se, at det ikke så for godt ud. Mit snit var 2,8. Så tænkte jeg: Ok, jeg må øve mig endnu mere. Jeg kom også i et forløb med en slags mentor (fra Vollsmose Sekretariatet red.) for at lære at komme mere på banen. Hun motiverede mig til at arbejde hårdere. Vi lavede mange forskellige øvelser, der skulle hjælpe mig til at sige mere i timerne og til ikke at udskyde at lave mine lektier. For eksempel skulle jeg stå foran spejlet og sige til mig selv, at jeg er god til kemi. Selvom jeg faktisk hader kemi. Vi øvede også fremlæggelser, og jeg lærte, at jeg godt kan. Så på en måde motiverede det mig også til 10. klasse og til at gøre mit bedste. For jeg kan godt se, at det er vejen til at få bedre muligheder i fremtiden.
I 10. klasse var der god tid til lektierne. Der var fokus på hovedfagene dansk, matematik og engelsk, to valgfag og fysiske aktiviteter for at skabe fællesskab. For eksempel havde vi en time hver fredag med sport og konkurrencer, så vi lærte hinanden at kende. Så vi var mere sociale end i folkeskolen, og mine sociale kompetencer blev bedre. Jeg har altid fået at vide, at jeg var bedre med hænderne end med hovedet, og jeg har også overvejet at blive tømrer. Men hvorfor give op, når jeg egentlig gerne vil være socialrådgiver i fremtiden? I 10. viste jeg, at jeg også kan bruge hovedet, og mit gennemsnit steg til 5,1.
LÆS OGSÅ: Guide: Sådan gør du, når dit barn skal ansøge om ungdomsuddannelse
Jeg kender mange, der har fordomme om 10. klasse. De tænker, at det bare er et år mere i folkeskole og en ’down grade’. Der er ikke noget prestige i det, og mange har en idé om, at det er et spildt år. Men næsten over halvdelen af min hf-klasse på Mulernes har gået i 10. klasse, og 10. klasse var mit bedste år, fordi jeg lærte så meget fagligt og fik gode venner. Jeg er blevet en bedre person på mange måder og har lært rigtig meget om mig selv. Da jeg startede på hf, var jeg lidt rundt på gulvet først, men nu er jeg godt tilpas, selvom dansk for eksempel er på et højere niveau, end jeg er vant til. Jeg går i lektiecaféen tre gange om ugen og håber, at jeg kan klare det, når jeg skal op og bevise det hele til eksaminerne. Man skal i hvert fald aldrig give op.