Spring navigation over

Odinskolens yngste skal være orkestermestrer

Odinskolen i Vollsmose er udvalgt som én ud af 11 skoler i landet til at deltage i OrkesterMester.

Tekst: Anna Stærbo

Foto: Jørgen Gregersen, beboerfotograf

 

Mandag eftermiddag står i musikkens tegn for 3. klasserne på Odinskolen. Sammen med 2. klasserne er de en del af projektet OrkesterMester, som er et samarbejde mellem Odense Musikskole og Kulturministeriet.

Og det er ikke hvilken som helst musik, men derimod noget af det mest monumentale. I lokalet med de elever, der skal lære at spille på messingblæsere – trompet og trækbasun – lyder de første toner fra Richard Strauss’ orkesterdigtning ”Also sprach Zarathustra”.

Musikken er kendt fra åbningsscenen i den klassiske science fiction-film ”Rumrejsen år 2001”. Det er intet mindre end en solopgang til verdens skabelse. Tre toner indleder nummeret – ba ba ba - og så bliver det elevernes tur til at trutte med på de sidste og mest storslåede toner. 

Men eftersom det kun er tredje gang, eleverne har haft blæserne i munden, er det ikke alle, som rammer plet - selvom de gør et flot forsøg.

Messingblæsere er også nogle utaknemmelige instrumenter. Det er umuligt at gemme sig, når man blæser i en trompet. Og derfor er aldersgruppen helt perfekt, til når man skal lære at spille klassisk musik, fortæller Birgitte Momme, som er teamkoordinator i OrkesterMester og ansat hos Odense Musikskole som basunlærer.

- De er gode til at grine af sig selv i den her alder, og de er mindre selvbevidste. Det er et rigtig fint udgangspunkt, siger Birgitte Momme.

Orkestermesterfest

Orkestermester er en organisation, der sigter på at skabe skoleorkestre på skoler, hvor der ikke i forvejen er et. Formålet er at sikre selvtillid, sammenhold, skolestolthed og spilleglæde til børn, deres familier, skoler og kommuner.

Odense Musikskole og Odinskolen har i samarbejde søgt om penge til projektet hos Danske Musik- og Kulturskoler, som er projektejer på OrkesterMester på landsplan. Eleverne fra 2. og 3. klasse på Odinskolen har været i gang med projektet siden september 2021, og den 16. maj kulminerer projektet med Orkestermesterfest – en koncert med Odense Symfoniorkester samt skoleelever fra Odense, Faaborg-Midtfyn, Tønder og Kolding.

Arbejdet med skoleorkestret foregår i de obligatoriske musiktimer i samarbejde mellem musikskolen og folkeskolen. Med til at holde styr på tropperne - i alt cirka 120 elever, 60 fra 2. årgang og 60 fra 3. årgang – er tre lærere fra musikskolen og tre folkeskolelærere fra Odinskolen. 

Sang og rytmik

Undervisningen begynder i plenum med hele 3. årgang. Frokostpausen er slut, og uden et eneste ord får Birgitte Momme elevernes opmærksomhed med et par rytmiske klap. Straks er eleverne med på, hvad de skal - og de gentager rytmen med klap. Lærerne skiftes til at finde på en rytme, og eleverne efterligner.

- Nu skal I slå lyttebøfferne ud, og slukke for snakketøjet, lyder det fra lærerne, der går i gang med at synge ”Lyse nætter” af Alberte Winding – et nummer som eleverne skal optræde med til koncerten 16. maj.

”Nu kommer fuglene igen, og lyset vælter pludselig ind, det kommer gennem alle sprækker, lyse nætter er tilbage,” synger lærerne, og eleverne synger med.

Det bliver tid til at inddele eleverne i tre grupper - træblæsere, messingblæsere og slagtøj, og avisens udsendte følger slagstøjsgruppen videre ud og hen til musiklokalet. Her bliver flokken placeret bag hver deres congas eller marimba med en kølle i hver hånd.

- Sæt køllerne på do og re, lyder instruktionen fra musikskolelærer Benjamin Hingebjerg, mens nogle af eleverne demonstrerer, hvor svært det kan være at være stille med køller i hænderne og en stor, spændende marimba.

Men som tiden går, begynder flere og flere fra slagtøjsgruppen at ramme samme toner på samme tid.

Koncentration

I et lokale lidt længere nede ad gangen er træblæserne ved at have samlet deres instrumenter. De står på tre rækker – klarinetterne forrest, så oboerne og bagest står de skinnende saxofoner.

Når instrumenterne rammer munden, er det som om, elevernes blikke bliver ekstra koncentrerede. Munden bliver spændt, blikket ryger ned, og øjenbrynene krøller sammen og mødes ved folderne på panden. 

- Alle klarinetter stiller sig klar, siger lærerne, der får klarinetterne til at trutte simultant, så næsten alle rammer samme tone.

Så bliver det oboernes tur, men denne gang lyder det mere som en bilkø, der er gået i hårdknude, end en samlet instrumentgruppe. Men efter et par trut begynder oboerne at mødes i samme toneleje.

Undervisningen slutter med en evaluering blandt de seks lærere. Og således fortsætter undervisningen hver mandag på Odinskolen, så eleverne kan blive klar til at optræde med Odense Symfoniorkester den 16. maj.

 

Om OrkesterMester

OrkesterMester handler om at udvikle og fremme børns musikalske og instrumentale evner og kundskaber, at fremme det lokale musikmiljø, at udvikle børns erkendelse og fantasi med orkestret som ramme for oplevelse, fordybelse og virkelyst samt at give tillid til egne muligheder gennem mestring i orkestret.
Som en af 11 udvalgte skoler i landet er Odinskolen i Odense udvalgt til projektet. Kulturministeriet har afsat 10 millioner kroner til OrkesterMester, hvor hele klasser lærer at mestre musikinstrumenter og får musikalske oplevelser.
OrkesterMester samarbejder med symfoniorkestre i hele landet. OrkesterMester-skolerne i Region Syddanmark får lov til at spille med Odense Symfoniorkester. Projektet er støttet af Nordea-fonden, Augustinus Fonden og er en del af Kulturministeriets Musikhandlingsplan 2019 - 2022.

Seneste Artikler

Rising Streetfood Festival

Læs mere

Den boligsociale helhedsplan er godkendt

Læs mere

En super SUB-aftale

Læs mere

Beboernes avis gennem 22 år

Læs mere

Somaliere i det fremmede

Læs mere