Liv fra arkivet: Da en lille avis var i orkanens øje

Prinsesse Marys besøg i Vollsmose fyldte otte sider i Vollsmose Avisen i 2006.

Et kommunalvalg, hvor man fik ørerne i maskinen, et mindeværdigt royalt besøg og en kæmpe terrorsag. Det var en del af de første leveår for Vollsmose Avisen, der første gang så dagens lys for 20 år siden.

Der er røget meget papir gennem trykkeriet, siden Vollsmose Avisen første gang udkom i juni 2001. Denne lille lokale avis kan med andre ord fejre 20-års jubilæum i år.

Damir Balalic var dengang og i syv år frem ansvarshavende redaktør for avisen og leder af Fritidsbutikken i Vollsmose. Han sammenfatter sin periode som redaktør med disse ord: Særdeles spændende og meget stressende.

Ideen om en avis i Vollsmose blev til i forbindelse med den kvarterløftplan, der i juli 2001 blev sat i værk for Vollsmose. Meningen med planen var, at den over syv år skulle gøre Vollsmose til et bedre sted at bo. Med kommunale midler på kontoen skulle der derfor sættes en masse aktiviteter i søen, og der blev blandt andet afsat 1,2 millioner kroner om året til at drive en avis, hjemmeside og TV- station for. Men allerede forud for den plan, var en række frivillige begyndt at producere en avis.

”Avisen startede med at udkomme en måned før kvarterløftplanen trådte i kraft og udelukkende med hjælp fra frivillige kræfter og støtte af de ansatte fra Vollsmose Sekretariatet og Fritidsbutikken til at betale udgifterne til tryk og omdeling. Sådan fortsatte det med fire udgaver i 2002. Først fra februar 2003 kom det hele ind i mere faste rammer med mellem seks og ti udgivelser om året,” fortæller Damir Balalic.

Et andet billede af Mosen
Vollsmose Avisens opgave var klar fra begyndelsen. Den skulle give et andet og mere nuanceret billede af Vollsmose, end det de fleste medier leverede. Et mål der i øvrigt stadig gælder den dag i dag.

Vollsmose Avisen skulle dyrke de positive historier og lade beboerne komme til orde på deres egne betingelser. Det arbejde blev lettet af, at man havde et klart billede af, hvem der læste avisen. Undersøgelser viste nemlig, at 8 ud af 10 læsere var kvinder og mødre.

”Derfor mente vi, det måtte være oplagt at sætte fokus på, hvordan ens barn får en god uddannelse. Vi lavede derfor artikler med nogle rollemodeller, der fortalte, at uddannelse betaler sig. Og jeg har indtryk af, at artiklerne virkelig blev læst og gik rent ind hos mange læsere,” siger den daværende redaktør af Vollsmose Avisen.

I orkanens øje
Men der var så sandelig også andre artikler, der tiltrak sig opmærksomhed. Det gælder for eksempel dækningen af kommunalvalget i 2005. Alle opstillingsberettigede partier kom til orde, og partierne fik mulighed for at annoncere i avisen. Det benyttede flere partier sig af. Socialdemokratiet beslaglagde endda hele bagsiden i et nummer. Og så brød helvede ellers løs.

”I en ophedet debat i Fyens Stiftstidende blev vi af De Konservative beskyldt for at være i lommen på Socialdemokratiet og samtidig forsvaret af Dansk Folkeparti.  Jeg måtte også til en kammeratlig samtale hos By- og Kulturrådmanden fra Venstre,” husker Damir Balalic.

Det var slut med at lade de politiske partier annoncere i avisen, og det blev tydeligt, at tungen skulle holdes lige i munden, når emnerne var politisk brændbare. Hvad bagsiden angik blev den i de følgende numre prydet af en annonce fra et mobilselskab, og stormen lagde sig.

Prinsesse indtager byen
Avisen gav den også hele armen, da kronprinsesse Mary besøgte Vollsmose den 29. august 2006. I det følgende nummer af avisen fyldte besøget simpelthen halvdelen af avisen - hele otte sider. En dækning, der i sit omfang overhalede Billed-Bladet.

”Jeg vil til enhver tid forsvare den omfattende dækning. Besøget var en kæmpe begivenhed i Vollsmose,” siger Damir Balalic i dag om kronprinsessens fem timers besøg. Og han fortsætter:

”Jeg har i mine mange år i Vollsmose aldrig oplevet beboerne i den grad støtte op om en begivenhed. Det føltes som om, de alle var ude af husene.”

Hvor solen skinnede over Vollsmose, da bydelen i 2006 fik royalt besøg, må man sige, at mørket lagde sig som en tung dyne over området, da tre mænd i november 2007 blev dømt for planlægning af terror. Bydelen var i chok, og for Vollsmose Avisen og Damir Balalic var situationen ambivalent.

”På den ene side var hele Fritidsbutikken omdannet til et mediecenter, hvorfra vi på bedste vis forsøgte at servicere de mange medier fra ind- og udland, herunder CNN og BBC, der lagde vejen forbi Vollsmose. Og på den anden side fornemmede vi et stort behov hos beboerne for at få noget information om baggrunden for de alvorlige begivenheder, Vollsmose havde været centrum for,” forklarer Damir Balalic.

Resultatet blev en særavis, der blandt andet forklarede, hvordan det danske retssystem fungerer.

Stafetten gives videre
Ved udgangen af 2007 var det slut med at være redaktør af Vollsmose Avisen for Damir Balalic. Avisen og kommunikationen i øvrigt skulle fra april 2008 organiseres på en anden måde blandt andet med sit eget mediehus. Stafetten gav han dog videre med god samvittighed:

”Min drøm om, at der blev tilført flere økonomiske midler til avisen, så der kunne ansættes flere journalister, gik i opfyldelse. Avisen fik 10 millioner kroner at gøre godt med i fire år.”

Vollsmose Avisen er i dag en del af den boligsociale indsats i Vollsmose og finansieret af Landsbyggefonden, Odense Kommune og boligorganisationerne.

Seneste Artikler
Beboere stemmer ja til ny helhedsplan
Politiet efterforsker skyderi i Egeparken
Beboere skal stemme om ny boligsocial helhedsplan
Vollsmoses mindste får en kulturskole
5 bud på en corona-sikker påskeferie