IT-patrulje gør elever til digitale frontløbere
08. marts 2020 IT-patruljen hjælper 3.a med at sætte data om klimaet ind i forskellige diagrammer.På Abildgårdskolen hjælper de mellemste og de store elever de små med programmer på computeren og andet IT. Det giver et fagligt boost og gør eleverne til digitale frontløbere, ifølge lærerne i IT-patruljen.
- Prøv lige at lytte engang.
Eleverne i Abildgårdskolens læringscenter bliver stille og vender opmærksomheden mod lærer René Linnebjerg. De har én efter én stille og roligt lagt vejen forbi for at mødes med de andre elever i IT-patruljen. Nogle fra 6. klasse, andre fra 9. klasse. I dag skal de for anden gang være med til matematik i 3.a for at hjælpe de små på computeren.
- Der var lidt med teknikken, der drillede sidst, så husk, at I skal trække skemaerne og ikke klikke, forklarer IT-patruljens anden lærer Michael Greis Andersen.
Patruljen samler sig og går i samlet trop gennem Abildgårdskolen til 3.a, hvor de små elever sidder klar med deres computere og kladdehæfter. De har observeret klimaet i Danmark og indsamlet data om nedbør, temperatur og vindforhold, som de med hjælp fra IT-patruljen skal omforme til diagrammer. Til det bruger de programmet easel.ly, hvor man kan lave forskellige infografikker.
Hyggeligt at hjælpe
Aya Altewaj fra 6.a trækker et søjlediagram rundt på computerskærmen. Hun er fra IT-patruljen og hjælper en pige i 3.a, der taster sine data fra kladdehæftet ind i diagrammet. 4 m/s, syd, skriver hun under søjlen.
- Jeg synes, det er hyggeligt at hjælpe, og man lærer også noget. Jeg har for eksempel lært at redigere video i programmet WeVideo, som vi også bruger i min egen klasse, fortæller hun.
Klassekammeraten Zeinab Chatle er også glad for at være en del af IT-patruljen.
- Det sjoveste ved at være med er at hjælpe andre. Det kan jeg godt lide. Jeg er selv blevet bedre til sådan noget med diagrammer og har lært at lave plakater, film og den slags, siger hun og spørger en elev fra 3. klasse, om han har brug for hjælp.
Elever som superbrugere
Flere af landets folkeskoler har gennem de seneste år oprettet it- og mediepatruljer med elever, der underviser andre elever. På Abildgårdskolen kom idéen sig af, at skolen - ligesom alle folkeskoler - har en it-pakke med forskellige programmer, som lærere og elever kan bruge i undervisningen. Den blev bare ikke brugt i særlig høj grad, fortæller de to lærere i IT-patruljen.
- Mange lærere vil egentlig gerne i gang med at bruge programmerne, men hvordan gør man lige, når alle eleverne sidder med hånden oppe for at få hjælp. Dér kan eleverne i IT-patruljen, som er blevet uddannet i de forskellige programmer, så komme på banen, fortæller René Linnebjerg.
- De elever får afprøvet deres uddannelse og bliver en slags frontløbere og eksperter i deres egen klasse. Det giver både et fagligt boost og mere selvtillid, tilføjer Michael Greis Andersen.