Skole og bibliotek vil have flere læseheste
20. januar 2020 Der har tidligere været arrangeret højtlæsning på Vollsmose Bibliotek for at skabe interesse for bøgernes verden blandt børn. ArkivfotoMed 150.000 kroner fra Kulturministeriet lægger Vollsmose Bibliotek og Abildgårdskolen sig i selen for at booste læselysten.
At læse giver adgang til en verden fuld af oplevelser og viden, der er nødvendig, når man skal uddanne sig. Men der er for få børn i Vollsmose, der har lyst til at læse. Derfor har Abildgårdskolen og Vollsmose Bibliotek fået 150.000 fra Kulturministeriet til at booste de yngste skoleelevers interesse for læsning.
- For os er det naturligt at være med i et projekt om læselyst, for biblioteket er det oplagte sted at stifte bekendtskab med bøgernes verden. Der er et kæmpeunivers af oplevelser og en adgangsbillet til at stifte bekendtskab med nye verdener, siger leder af Vollsmose Bibliotek, Dynke Jeppesen.
For få børn læser
Læselystpuljen er en del af Kulturministeriets læselystindsats, hvis formål er at styrke børns læselyst og åbne op for sociale læsefællesskaber i skolernes fritidstilbud.
Projektets målgruppe er de yngste skoleelever fra 0.-3. klasse. Der skal blandt andet laves aktiviteter med udgangspunkt i litterære universer for børn og etableres en læseklub med bogmakkere på Vollsmose Bibliotek.
Dynke Jeppesen peger på, at det særligt i Vollsmose er vigtigt at gøre en ekstra indsats for at få børn til at læse.
- I Vollsmose er der stor forskel på, hvor meget børn læser, om de for eksempel får læst bøger højt, og om bøger overhovedet er tilgængelige for dem, siger hun.
Skub i læselysten
På Abildgårdskolen vil man blandt andet lave en bogsamling og et hyggeligt bogmiljø i samarbejde med børnene.
- På Abildgårdskolen arbejder vi med læsning som indsatsområde. Vores ambition er, at alle børn skal blive gode læsere. Med projektet ’5240 Bogboost’ får vi mulighed for at hjælpe læselysten i gang fra første dag, børnene møder ind i SFO’en, siger skoleleder på Abildgårdskolen, Allan Feldskou.
Han forklarer, hvorfor det er vigtigt for børnene at blive gode læsere:
- Hvis man er god til at læse, så bliver man dygtig i fagene. Og vi ønsker at bidrage til læselysten ved at indrette SFO’en til et sted, hvor bøger, læsning og sprog blomstrer.
For lederen af Vollsmose Bibliotek ville et af de bedste resultater med projektet ’5240 Bogboost’ være, at det bliver helt naturligt for de yngste skoleelever at læse bøger.
- Så ville vi nemlig opleve, at børnene selv gik på jagt efter de bøger, der lige netop interesserer dem. Det ville være herligt, siger Dynke Jeppesen.