Litteraturpatruljen anbefaler: Ilttyv 1 - Over sløret
21. februar 2020Ilttyv 1 - Over sløret er en utrolig velskrevet bog, som man ikke kan lægge fra sig, når man først begynder.
Tekst: Patricia Thuesen, borgerjournalist og elev i Abildgårdskolens Litteraturpatrulje
’Mit løb tærer på ilten, og smagen af jern i munden bliver stærkere og stærkere. Den lægger sig som en hinde på min tunge. Hvis jeg ikke får fat i mere ilt snart, dør jeg…’
Langt ude i en meget dyster fremtid, hvor hvert åndedrag, man tager, koster penge, lever hovedpersonerne i denne bog. Og ikke nok med, at den luft, man indånder, koster penge. Hvis man ikke er en af dem, som har masser af penge, vil ilten også være giftig og langsomt dræbe menneskene. Shay og Troy lever i dette univers. De er ikke helt nede på niveauet, hvor ilten er giftig, men de har heller ikke en masse penge. Derfor må de kæmpe for at få penge nok til sig selv og deres familie. Men da Shay bliver fængslet under falske anklager, og Troy ikke kan bo hjemme mere, bliver de begge tvunget ud i en farlig alliance. Det kan ikke blive værre derfra, vel?
Jeg elsker den her bog. Helt fra da jeg så den på bogreolen, til jeg var færdig med at læse den, elskede jeg den. Bogen har en vildt fantastisk handling, og man kan virkelig føle, hvad Troy og Shay går igennem. Jeg læste den på en dag, så svær var den at lægge fra sig. Ikke nok med det, så begyndte jeg også at tænke på, hvad hvis det faktisk skete her i virkeligheden? Hvad ville jeg gøre? Hvert kapitel skifter synsvinkel mellem Shay og Troy, og jeg kan vildt godt lide den måde at skrive på. Når jeg for eksempel var færdig med et kapitel med Shay, kunne jeg ikke vente til næste, og det samme med Troys historier. Hvis du kan lide historier, hvor verden ikke er en dans på roser, er det her i hvert fald en bog for dig.
Hvem er Litteraturpatruljen?
I hvert nummer af Vollsmose Avisen anbefaler Litteraturpatruljen fra Abildgårdskolen en bog, de har læst. Litteraturpatruljen består af elever fra de store klassetrin. Eleverne mødes et par timer en gang om måneden for at snakke om de bøger, de har læst. De anmelder desuden bøger og anbefaler dem på deres egen hylde på skolens læringscentret, hvor andre elever også låner bøger, og de læser også højt for skolens yngre elever. Formålet er at styrke fritidslæsningen og åbne elevernes øjne for litteratur.