Butikker i Vollsmose Torv bekæmper madspild
23. april 2019 Det kan være en økonomisk udfordring for danske butikker at bekæmpe madspild, fordi de ikke har ret til momsfradrag på de madvarer, de forærer væk. Ryger maden i stedet i affaldscontaineren, skal butikkerne ikke betale moms af varerne. Arkivfoto: Thomas Gam NielsenHvert år smider forbrugere og detailhandelen tonsvis af mad ud, der ellers kunne være blevet spist. Flere butikker i Vollsmose Torv har indført tiltag for at bekæmpe madspild.
Overskudsmad til varmestuer, billigt brød om aftenen, slut med mængderabat og samarbejde med app’en Too Good To Go. I takt med at klima og CO2-udledning i højere grad er kommet på dagsordenen, gør flere og flere butikker landet over en indsats for at undgå madspild. Det gælder også i Vollsmose, hvor flere af centerets butikker og spisesteder har indført tiltag for at skære ned på mængden af mad, der ryger i skraldespanden.
SPAR i Vollsmose Torv er et af de supermarkeder i Odense, der har valgt at samarbejde med Too Good To Go for at undgå madspild. Det er en app, hvor brugere billigt kan købe såkaldte lykkeposer med varer eller måltider, der ikke fejler noget, men ellers ville være røget ud. Poserne kan så afhentes i butikken eller restauranten senere på dagen.
Og det fungerer rigtig godt, ifølge butikschef i SPAR Vollsmose, Thomas Nielsen.
- Kunderne har mulighed for at købe en Too Good To Go-pose for 29 kroner. Vi fylder den med varer for minimum 60 kroner. Det kan være bagerbrød, der ikke er solgt, en pose pasta med hul i eller varer, der har sidste salgsdato. Vi har to poser til salg om dagen, og de bliver solgt næsten hver dag, siger han.
Spild er dyrt og skadeligt
Hvert år smider forbrugere og detailhandelen tonsvis af mad ud, der ellers kunne være blevet spist. Det koster ikke bare penge og er spild af ressourcer, men er også skadeligt for klimaet. Madspild skader klimaet, fordi der bruges unødvendigt meget energi på produktion og transport af maden. Det er også dyrt for husholdningen, hvis man smider meget mad ud, der ellers kunne være spist. Tal viser eksempelvis, at en familie på to voksne og to børn smider mad ud for op mod 10.000 kr. om året.
Selvom det største madspild foregår hjemme hos forbrugerne, har supermarkeder også indflydelse på, hvor meget der bliver smidt ud hjemme hos kunderne. Derfor har for eksempel Rema1000, Fakta og Netto droppet mængderabatter, så man som kunde ikke slæber flere varer med hjem, end man kan bruge, bare for at tjene et par kroner.
Sælger varen billigere
Hos grønthandler Jasmin Food tænker butikschef Mohammad Al-Badri primært i pris og tilbud, når det kommer til butikkens fødevarer og madspild. Det har han gode erfaringer med.
- Vi sælger for eksempel dåseprodukter og kager billigere, når de er ved at udløbe. Eller giver halv pris på en salami en uge før, datoen udløber. Det virker meget godt, siger han.
I SPAR er det også en fast rutine at nedsætte prisen på brød, pålæg, kød og andre varer, der nærmer sig sidste salgsdato, så butikken kan nå at sælge det, inden det ender i skraldespanden. På varer i den lokale Aldi kan kunderne også støde på gule mærkater, der vil stoppe madspild. Her bliver varerne sat 30 procent ned i pris, hvis de nærmer sig sidste salgsdag.
Hos Anadolu Bager har man i en periode forsøgt at bruge Too Good To Go-appen, men måtte droppe det igen. Her vil man også gerne gøre mere for at undgå madspild for eksempel ved at donere det overskydende bagværk til foreninger eller andre, der ville have gavn af det.