For Wafa og Ajalajo er det slut med at tie, når de ikke forstår
29. september 2022Kontanthjælps- modtagerne Wafa Marzouk Shaban og Ajalajo Olagi Otak fra Vollsmose har netop gennemført kurset Aktør i eget liv. Her har de lært om deres rettigheder og forpligtelser, så de bedre forstår deres eget sagsforløb og lærer at sige, når forståelsen går tabt.
Borgere på understøttelse skal være så aktive som muligt i deres egne sager. Det siger beskæftigelsesloven. Og det lyder måske som en selvfølge, men det er ikke alle der ved, at man gerne må have en mening, når man taler med sin sagsbehandler. Eller at man skal huske at sige, når der er noget, man ikke forstår. Og at man er nødt til at være ærlig omkring, hvordan man har det, når man taler med sin læge.
Her kommer Anne Seier og Birgitte Kurzmann Larsen ind i billedet. De arbejder begge som beskæftigelsesmentorer i BoligSocialt Hus, hvor de netop har afsluttet gruppeforløbet ”Aktør i eget liv”. Her er beboerne Wafa Marzouk Shaban og Ajalajo Olagi Otak blevet undervist i alt fra reglerne om ferieloven, pension, flexjob og kontanthjælp til sundhed og helbred, men også mere overordnet om hvordan det politiske system fungerer.
Kvinderne bor begge i Vollsmose. Wafa Marzouk Shaban, der oprindeligt stammer fra Irak, har boet i Vollsmose i fire år og 25 år i Danmark. Ajalajo Olagi Otak har været i Danmark i 20 år og 17 af dem i Vollsmose. Hun er vokset op i Etiopien, men stammer fra Sydsudan.
De har begge taget flere ting med sig fra forløbet, som især handler om at være mere ærlig.
- Hvis man for eksempel har været til samtale med sin sagsbehandler, skal man lade være med at stikke hovedet i jorden – hvis man har et problem. Man skal sige det til dem. Ellers kan sagsbehandleren ikke forstå det. Hvis man ikke siger det højt, tror de, at alt er ok, siger Ajalajo Olagi Otak.
Drop facaden
Forløbet handler blandt andet om at forstå, hvordan beboernes helbredsmæssige situation spiller sammen med deres sagsforløb, forklarer Anne Seier.
- Beboerne skal for eksempel rustes til at kunne kommunikere ærligt om deres helbred med sagsbehandlere såvel som deres egen læge, siger Anne Seier, og Birgitte Kurzmann Larsen supplerer:
- Mange beboere tager et skjold på, når de går ud. De tager pæn makeup og tøj på for ikke at vise, at de har det dårligt. Så i gruppeforløbet har vi brugt lang tid på at fortælle om, at de skal være ærlige omkring, hvad der er på spil for dem.
Det scenarie kender Ajalajo Olagi Otak udmærket.
- Jeg er for eksempel blevet sendt i aktivering på et tidspunkt, hvor jeg havde rigtig ondt i mine fødder og krop. Og det turde jeg ikke at sige. Nu har jeg lært, at jeg ikke bare skal sige ja til alt og gå i praktik, hvis jeg har det dårligt. Man skal være ærlig over for sin sagsbehandler og læge, siger Ajalajo Olagi Otak.
Bedre søvn
Også Wafa Marzouk Shaban fortæller, at hun har lært om, hvordan hun skal tale med sin sagsbehandler.
- Og så har jeg lært meget om krop og helbred. Jeg har for eksempel fået nogle øvelser, der hjælper mig med at sove bedre, siger hun.
Hun viser, hvordan hun flere gange om dagen laver en øvelse, hvor hun lægger mobilen væk, lukker øjnene og trækker vejret dybt. Det gør hun 10 til 20 minutter flere gange om dagen.
- Det hjælper mig med, at hovedet slapper af, og jeg ikke tænker på alle problemerne. Når jeg sover, har jeg svært ved at slappe af i hovedet. Efter jeg er begyndt at lave de her øvelser, sover jeg bedre, siger Wafa Marzouk Shaban.
Ikke alene
En åbenlys fordel ved at lave et gruppeforløb er det netværk, som kan opstå, når man møder andre, som man kan spejle sig i.
- Vi har nogle af de samme problemer, men på forskellige måder. Og når man hører om de andres problemer, kan man tænkte, ”mine problemer er faktisk mindre end dine”. Det føles rart at mærke, at man ikke er alene, siger Ajalajo Olagi Otak.
Det er mange grunde til, at gruppeforløbet er blevet sat i værk. Ifølge Birgitte Kurzmann Larsen, der er vant til at arbejde med de beboere i Vollsmose, som er længst væk fra arbejdsmarkedet, har hun konstateret, at målgruppen har manglet noget viden om systemforståelse.
- Når beboerne mødes med myndighederne, kan der være mange komplekse begreber, som kan være svære for beboerne at forstå, når dansk ikke er ens modersmål. Og derfor er det vigtigt at budskaberne bliver formidlet klart for at sikre, at beboerne har forståelse for deres egen sag.
Mere aktive
Det er blandt andet derfor, at forløbet bliver kaldt ”Aktør i eget liv”.
- Vi har tydeligt kunne se, at mange beboere, som vi arbejder med, har manglet indspark til, hvordan de bedre selv kan forstå deres egen sag. Det handler om at forstå deres rettigheder og forpligtelser, så man kan få samarbejdet med myndighederne til at fungere, siger Anne Seier.
Resultatet af gruppeforløbet kan ses på, at beboerne deltager mere aktivt i deres egne sagsforløb.
- Der bliver stillet krav til, at borgere selv skal være aktivt deltagende. Man er selv medbestemmende i sin egen sag – at man selv forholder sig til, hvilke indsatser der giver mening for sig selv. Og det var der ikke nogen af vores deltagere, der var klar over, da de startede hos os. De har ikke turdet at sige deres mening til deres sagsbehandler, men nu er de blevet klædt på til at have en dialog om deres egen forløb, siger Anne Seier.
Aktør i eget liv
Formålet med gruppeforløbet er at give beboerne øget indsigt i deres kommunale sagsforløb og deres egen rolle i den sammenhæng.
Gruppeforløbet er gratis for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere beboere fra Vollsmose, Korsløkken, Rising eller Ejerslykke. Det er en forudsætning for at deltage, at beboeren taler og forstår dansk .
Forløbet varer 10 uger med en undervisning 2,5 timer en dag om ugen.
Undervisningen handler om temaer som økonomi og ydelser, ressourcer, helbred og sundhed, systemforståelse og samarbejde med offentlige myndigheder.
Næste forløb starter den 4. oktober i beboerhuset i Birkeparken.
Man kan henvende sig til BoligSocialt Hus, hvis man vil vide mere om forløbet. Beskæftigelsesmentorerne Anne Seier kan kontaktes på ats@boligsocialthus.dk og 61 34 02 58 og Birgitte Kurzmann Larsen kan kontaktes på bkl@boligsocialthus.dk og 61 34 12 31