Spring navigation over

’Jeg prøver at få det bedste ud af, hvad jeg har tilbage af min skolegang’

2 teenage piger som ligger på bænke på lang gang Taibah Ahmads klassekammerater holder afstand i en pause.

På Mulernes Legatskole er 3.g’erne - som de eneste elever - vendt tilbage til en meget anderledes skoledag. Borgerjournalist og elev i 3.g, Taibah Ahmad, beretter her om genåbningen af gymnasiet.

Allerede første dag, jeg var tilbage i skole, kunne jeg tydeligt mærke forskel fra før nedlukningen. Da jeg mødte i skole mandag den 27. april, blev jeg mødt af en nærmest tom skole. Påmindelsen om at holde afstand florerede konstant i mine tanker, når jeg passerede andre elever. Men det var ellers dejligt at se, at folk havde det godt. Hver eneste dag oplever jeg tydeligt, at skolen har justeret sig efter Sundhedsstyrelsens regler. Klasserne låses først op, når modulet begynder, og timerne er heller ikke, som de plejer. Vi bliver fordelt i flere klasser, alt efter hvor mange elever vi er. Hver elev sidder desuden kun ved hvert andet bord. I spisefrikvarteret bliver alle de anvendte lokaler gjort rent. Alle borde, håndtag og tavler sprittes af. Når jeg ikke sidder til time, opholder jeg mig i området foran indgangen eller udenfor med klassekammeraterne, fordi disse to steder er de eneste steder, vi må opholde os.

De første to uger med hjemmeskole var svære. Det var svært at vænne sig til, fordi jeg skulle associere mit hjem med min skole. I mit hjem kan jeg have let ved at falde i et dybt hul af overspringshandlinger. Det krævede en masse selvkontrol og motivation at tegne en skarp linje mellem det at være hjemme og slappe af og det at være hjemme og studere. Men efter at have vænnet mig til rutinen, gik det meget bedre med at koordinere min tid, og jeg fik også lavet en hel masse.

Efter at have været nærmest i hjemmeisolation i over halvanden måned, er det dejligt endelig at være tilbage og omfavne det sociale samvær - ikke vennerne fysisk selvfølgelig. Det knap så gode er, at vi konstant bliver mindet om at skulle holde afstand.

En usikker afslutning

Som jeg har forstået det, skal jeg op til tre eksamener: skriftligt dansk, mit skriftlige studieretningsfag på A-niveau, matematik, og min SRP-opgave, som jeg skal forsvare mundtligt. I de andre fag får jeg årskarakterer, som skrives ind som eksamenskarakterer. Det er stadigt usikkert, hvordan min afslutning med studenterkørsel og den slags kommer til at forløbe, men skolen gør, hvad de kan for, at vi kan få de bedst mulige betingelser, samtidigt med at myndighedernes anbefalinger bliver overholdt. Alt, hvad jeg kan gøre, er at håbe på, at spredningen mindskes inden da.

Det er selvfølgelig nedtur, at jeg - og alle andre 3.g’ere - ikke får den traditionelle afslutning på gymnasiet. Men jeg prøver at få det bedste ud af, hvad jeg har tilbage af min skolegang. For mig har corona-tiden også haft en positiv effekt. Siden coronavirussen har tvunget mig i selvisolation, har jeg skullet lære, hvordan jeg finder motivation til at få lavet mit arbejde, selvom jeg befinder mig i en konstant brise af forstyrrelser. Det er en stor hjælp at have med i bagagen, når jeg skal videre til universitetet.

Seneste Artikler

En super SUB-aftale

Læs mere

Beboernes avis gennem 22 år

Læs mere

Somaliere i det fremmede

Læs mere

Mit liv ændrede sig radikalt på grund af avisen

Læs mere

Min livret Frikadeller og kartoffelsalat

Læs mere

Her kan du læse den seneste udgave af Vollsmose Avisen.

Læs her