Studievejleder: ‘En snak kan være nok’
04. november 2019 Det går den rigtig vej med fraværet på Mulernes Legatskole. Illustration: Fatama Al-ZahraaFor mange lektier, problemer derhjemme eller mangel på energi. Der kan være mange årsager til, at en elev har for meget fravær, ifølge studievejleder på Mulernes Legatskole Tine Guldbrandt Lauritzen.
Hvad kan årsagerne være til for højt fravær?
- Der er forskellige typer af fravær. Der er sygefravær, der er ’mandag-morgen fravær’, og så er der trivselsfravær. ’Mandag-morgen fravær’ kalder vi også ’det dovne fravær’, hvor eleven bare ikke orker at møde op. Men det ser vi heldigvis ikke meget til. Det er mest trivselsfraværet, det drejer sig om. De unge har det ikke altid så godt. Jeg oplever, at de har for meget at se til, for mange valg, for mange lektier, for meget arbejde, for meget café og for mange pligter. Vi plejer at sige, at gymnasiet er ens arbejde, og alt andet er en biting. Så det er også nogle gange et spørgsmål om, at en elev prioriterer sin tid forkert ved for eksempel at arbejde for meget eller ’game’ hele natten.
Hvordan hjælper du eleven?
- Alle studievejledere holder øje med de klasser, de er ansvarlige for. Hvis fraværet er steget markant, kalder vi eleven ned til en samtale. Vi snakker om årsagerne til, hvorfor eleven ikke kommer i skole. Ofte er årsagen, at eleverne ikke har energien, er ked af det, eller at der er sket noget derhjemme. Nogle gange er det nok bare at få en snak med os, få situationen vendt og få lidt mere struktur på hverdagen. Men hvis det stikker dybere, har vi nogle samarbejdspartnere, som vi kan sende de unge videre til. For eksempel hvis det drejer sig om stress, angst, depression, sorg eller en anden form for krise. Vi aftaler som regel, at eleven skal komme igen ugen efter vores samtale, så vi kan tjekke op på, om det er gået bedre.
Hvad sker der, hvis fraværet bliver ved med at stige?
- Så har vi forskellige værktøjer. Det kan være en advarsel, særlige vilkår i fagene, der indbefatter eksamen, inddragelse af forældrene og sanktioner - for eksempel at tage elevens SU. Men det kommer meget an på, hvad årsagen til fraværet er. Det er elevens valg at være her på gymnasiet, og vi studievejledere er her for at hjælpe dem igennem gymnasietiden. Men det kræver, at eleven også selv arbejder. Så vi afvejer altid elevens situation og balancerer efter den.