Demokratidag: I lære som debattør
01. maj 2019 Der blev stillet skarpe spørgsmål fra eleverne og blandt andet diskuteret uddannelsesvejledning blandt repræsentanterne fra de forskellige ungdomspartier, da Demokratidagen fandt sted på Camp U den 26. april. Her deltog 8.klasser fra både H.C. Andersen Skolen og Abildgårdskolen.I fredags indtog 500 odenseanske elever Camp U til den årlige Demokratidag. Her lærte de, hvordan de gennem demokratiske processer kan påvirke samfundet.
Hallen under Camp U summer af snak, og grupper af teenagere sidder eller ligger henslængt på gulvet. Dagens første workshop er overstået, og de mange 8.klasseeelver fra byens skoler lader op til næste workshop. Den årlige Demokratidag har endnu engang indtaget Vollsmose for at inspirere unge til at være aktive medborgere og deltage i den demokratiske samtale.
I et lokale sidder en stor gruppe elever i rundkreds, klar til at komme i gang med workshoppen hos Center for Konfliktløsning Ung. For konflikter påvirker os - både som privatpersoner og som medborgere i samfundet, lyder det i introduktionen til workshoppen.
Tøvende vender eleverne sig mod deres sidemakker for at diskutere en nylig konflikt, de har haft. Mange kender ikke hinanden, da der er elever fra både Agedrup, Seden, Næsby og Vollsmose. Men snakken går så småt i gang.
Klima og ulande trak elever
Tre temaer er på dagsordenen til Demokratidagen: Politik og rettigheder, identitetsdannelse i en mangfoldig verden og digital dannelse. Og eleverne har især valgt workshop efter, hvad der er aktuelt i samfundsdebatten. I år har workshopsene om klimaforandringer og udfordringer i ulande trukket mange flere deltagere end tidligere år, ifølge arrangørerne.
- Det er yderst interessant, at vi i år har en ungegruppe, som vælger at deltage i debatter omkring aktuelle emner. Interessen for klima og unge i ulande viser, at de unge i højere grad er bevidste om de store udfordringer, som verden står overfor, lyder det fra Erik Rasmussen, der er viceungdomsskoleleder i UngOdense, i en pressemeddelelse.
Blander sig i debatten
Ifølge UngOdense og skolerne giver Demokratidagen de unge muligheden for at engagere sig i de demokratiske emner, som de interesserer sig for.
Workshopsene laves af interesseorganisationer, foreninger og politiske ungdomspartier, der alle arbejder for at styrke det demokratiske fællesskab.
Dagen har til formål at ruste de unge til at have en mening og til at turde engagere sig i samfundsdebatterne.
Det er der tilsyneladende flere af eleverne til Demokratidagen, der ikke har noget problem med. En af dagens tilbud er en politisk paneldebat mellem repræsentanter fra forskellige ungdomspartier, og der bliver ivrigt stillet skarpe spørgsmål og ytret holdninger fra tilhørerne.
- Jeg synes bare ikke, at uddannelsespolitik fylder nok på dagsordenen på Christiansborg. Hvad vil I gøre ved det? lyder det fra en elev.
- I snakker meget om, at uddannelsesvejledningen skal ændres og optimeres, men hvordan vil I realisere det? Spørger en anden og får dermed en af ungdomspolitikerne til at springe entusiastisk ned fra scenen for at give sit bud.
Rundt omkring i gangene leger grupper af elever sten-saks-papir som en del af en workshop. Et andet sted er de på jagt for at tage billeder og diskuterer, hvornår kommentarer og beskeder på sociale medier er krænkende.
- Demokratidagen er en vigtig dag, hvor de unge kan komme til orde og give deres mening tilkende og blande sig i debatten, udtaler Erik Rasmussen og tilføjer, at dagen er en mulighed for at styrke de unges stemme i samfundsdebatten.